
Disciplina ca reper în reforma educațională a Mariei Tereza
O reformă a paradoxurilor, în care cenzura industriei cărții a coexistat cu alfabetizarea într-un ritm de marș accelerat al tuturor […]

Metamorfoza papei și nevoia europenilor de reazem
Căci, psihologic, însinguratul om postmodern e „copilul ploii”. Are, desigur, dreptul la ateism sau agnosticism și dispune de o alcătuire […]

Fata pe care frumusețea o făcea să plângă
Dacă bucuria e deplină doar când e împărtășită, frumusețea te izbește cel mai puternic când ești singur. Hemingway povestea cum, […]

Teatrul de artă, livada, biblioteca, înșelătoarea criză a culturii…
În postmodernismul sau în post-postmodernismul nostru nu e deloc exclus să fi scăzut consumul de cultură. Poate că suntem și […]

Întrezăriri prin lumina noului stil moral promovat de sociologul român Ernest Bernea
Penița scriitorului a rămas la firul ierbii. Scrierile lui Bernea atrag prin simplitatea, rafinamentul şi profunzimea gândirii, prin echilibrul judecăţilor, […]

Gary Saul Morson: Tirania teoriei
Toulmin și-a petrecut cariera luptându-se împotriva acestui tip de erori logice, pe care le-a găsit nu doar eronate din punct […]

Linşarea intelectualilor în perioada comunistă. Cazurile Golopenţia şi Mărgineanu
Linşarea intelectualilor, în perioada comunistă, a fost unul din scopurile regimului instaurat abuziv în România. Linşarea mediatică propagată de ziarele […]

Ce oglindește, de fapt, opera de artă?
Opera cea mai exactă nu este și cea mai frumoasă, iar în procesul de creație este necesar să introducem și […]

Ușa interzisă. Aceeași sau mereu alta?
Ce am făcut de fapt? Am ales cu prioritate din partea de noutăți a bibliotecii mele „Impudoare”. Am făcut, așadar, […]

Educația clasică sau exercițiul de a te lua în stăpânire
Partea bună este că astăzi am depășit, într-o oarecare măsură, această dihotomie aparentă între educația științifică și cultura umanistă. Nimeni […]

Educație (și) fizică
Ce învățăm despre educație atunci când învățăm fizică clasică și fizică modernă? Învățăm că a avea o educație strict clasică […]

O perspectivă asupra educației clasice
Omul educat, din punctul meu de vedere, nu își schimbă caracteristicile în funcție de context sau societate, epocă. Anticii educați […]

Educația clasică și prefacerea emoțiilor-obstacole în emoții-aliați
Ce legătură există, totuși, între toate acestea și educația clasică? Simplu: orice ideal de educație – fie el clasic sau […]

Despre lucruri inutile de învățat
O constatare irezistibilă prin evidența ei: elevii – şi de ieri, şi de azi – au „de învățat” (adică de […]

Merkel și Zemmour, sfârșit și debut european cu nori cenușii la orizont
Ce va fi, oare, cu motorul franco-german al Europei? Va continua să funcționeze, chiar dacă nu la turații maxime? Se […]

Robert P. George: Liberalismul gnostic (Partea a II-a)
În sfera filosofiei morale și practice, există puține proiecte mai necesare decât recuperarea perspectivei de bun simț conform căreia persoanele […]

Studenții lui Allan Bloom
De-a lungul carierei sale de profesor universitar, Bloom a considerat că studenții americani ajung la Universitate tabula rasa, începându-și educația temeinică […]

Interviu cu Ștefan Theodor Vârtejaru: „Cunoașterea plenară a lumii înconjurătoare mă face extraordinar de fericit”
Relația mea cu muzica clasică românească, la fel ca cea cu cultura românească în general, este atât afectivă, cât și […]

Despre ce vom mai vorbi între noi?
Ce vreau eu cu aceste amintiri? Să vă atrag atenția asupra faptului că o cultură se construiește pe referințe comune. […]

Trei perspective asupra educației clasice: Teodor Baconschi, Mircea Morariu și Paul Dragoș Aligică
În ultimele două secole, atât evoluțiile din filozofie, cât și schimbările sociale și economice au pus sub semnul întrebării natura […]

Coama de metafore a adevărului. Funcția limbajului în eseul „Despre adevăr și minciună în sens extra-moral” de Friedrich Nietzsche
Deși deloc surprinzător pentru stilul literar al lui Nietzsche, descrierea și — mai ales — denunțarea adevărului ca metaforă pluristratificată, […]

Trump și Kamala în (mai multe de) cinci cuvinte
Cum ar fi dacă i-am ruga pe Kamala și pe Trump să se descrie în cinci cuvinte? Kamala ne-ar spune […]

Interviu cu Cosmin Ciolacu: „Persoanele cu dizabilități se confruntă cu lipsa de educație a publicului larg”
Am discutat cu Cosmin despre parcursul său, despre condiția persoanelor cu dizabilități și despre cum se raportează societatea modernă la […]