Abisalii gândirii. Pledoarie pentru claritatea discursivă
Claritatea în discurs este – sau ar trebui să fie – o virtute. Bunăoară, o virtute epistemică. Îndrăznesc însă să […]
Ce fel de cultură este cea care interzice educația sexuală în școli?
Interzicerea unor subiecte cum ar fi educația sexuală este și ea o interdicție impusă, care nu va avea deloc efectul […]
Glenn Hughes: Despre lumea spațiului și timpului
De aceea este util să ne referim la „transcendență”, în maniera lui Bernard Lonergan, ca un domeniu al sensului – […]
Paradoxuri și întrebări despre lucrurile pe care le luăm de-a gata
În realitate, procentajele pentru avort, numărul de copii născuți în afara căsătoriei și cererea pentru contraceptive au explodat simultan, ceea […]
Interviu cu părintele Constantin Jinga: „Rana deschisă la care mă refer este cea rămasă în sufletul tânărului militar de atunci, care m-a împușcat”
Nu este nevoie să reiterați experimentele ratate ale predecesorilor. Căutați mai degrabă să vedeți cam pe unde au ajuns ei, […]
„Costul uceniciei”, de Dietrich Bonhoeffer
Diluarea Evangheliei de către contemporanii săi se pare că îl măcina sufleteşte pe Bonhoeffer atunci când acesta a realizat că, […]
Incoerența manualului de logică
Actualul manual de logică pentru clasa a IX-a, aflat în vigoare deja de aproape 17 ani, nu a fost, până […]
Imbecilizarea omului prin televiziune și postgândirea
De fapt, cred că astăzi am putea discuta despre două culturi – una minoritară, o cultură a elitelor, care apelează […]
Blocul sfidează veacul
De unde a venit, până la urmă, toată această arhitectură care pare a fi lipsită de orice urmă de unicitate […]
Comunismul ca mistică
Lăsînd la o parte ceremonialul public, delirul în masă şi dezmăţul pseudoliturgic, convocarea copiilor şi alte asemenea gesturi de consacrare, […]
Radhika Khimji
Radhika Khimji recurge la metode ingenioase și subtile de construcție pe suprafața unei imagini, destabilizând intenționat relația dintre imagine și […]
Semnificația gândirii lui Aristotel în știință
Abordarea lui Aristotel asupra formei adecvate a explicației științifice invită la reflecție cu privire la o întrebare epistemologică impresionantă: cum […]
Unde se duce timpul când seduce
Avem nevoie de o cultură a timpului, printr-o educație personală care să ne învețe „la timp” cum să ne așezăm […]
Mai putem justifica astăzi studiul disciplinelor clasice?
Astfel, consider că viziunea clasică este mai amplă și mai puțin reducționistă. Însă aceasta este problematică prin „paternalismul” care o […]
Stanley G. Payne: Antifascism fără fascism
Cuvântul cu „f” a devenit un calificativ atât de popular în parte din cauza asocierii cu Hitler, iar Holocaustul îi […]
Câteva considerații despre iubire
Când Platon vorbește despre o formă înaltă a iubirii, el proiectează sentimentul pe culmile gândirii. A iubi fără rațiune este […]
Trei perspective asupra culturii astăzi: Georgeta Filitti, Virgil Iordache și Mirela Ivanciu
Mari oameni consacrați definitiv sunt numai cei validați de trecerea istorică a timpului. Admirația se manifestă printr-un urcuș permament către […]
Epuizarea, dezamăgirea și deznădejdea sau ciclopii noștri. Între Odiseu și Ulise
Există totuși o asemănare între eroi: amândoi suferă, trec prin încercări care îi consumă, ca, în final, să ajungă acasă. […]
Sartorialismul este un umanism
Sartorialismul nu impune dogme și îi permite fiecăruia să-și cultive, într-un spațiu civilizat, propria viziune estetică: concret și spiritual, costumul […]
Cum ne depășim subiectivitățile când studiem trecutul? O introducere
Ca în orice știință, istoria are la bază cercetarea, are la îndemână o metodologie și are acces la colaborări interdisciplinare. […]
De ce Frumusețea poate salva cultura, în gândirea lui Joseph Ratzinger
Marea provocare pe care ne-o lasă Ratzinger este aceasta: Via Pulchritudinis (Calea Frumuseții). Este, poate, ultima și cea mai urgentă […]
Trump și Kamala în (mai multe de) cinci cuvinte
Cum ar fi dacă i-am ruga pe Kamala și pe Trump să se descrie în cinci cuvinte? Kamala ne-ar spune […]
Interviu cu Cosmin Ciolacu: „Persoanele cu dizabilități se confruntă cu lipsa de educație a publicului larg”
Am discutat cu Cosmin despre parcursul său, despre condiția persoanelor cu dizabilități și despre cum se raportează societatea modernă la […]