
Homosexualitatea și ispitele minții moderne
Arareori o temă precum cea legată de normalizarea homosexualității aprinde atâtea spirite și creează tensiuni atât de mari în istorie. […]

Vanități din viitor
Între 8 iunie 10 august, The H Gallery din București găzduiește expoziția intitulată „Teoria recapitulării”, aparținând artistului Ștefan Ungureanu. Titlul […]

Josef Pieper și autonomia filozofiei – o încercare de exorcizare a demonilor ideologici
Atmosfera în care filozofia încearcă să supraviețuiască astăzi este întru totul irespirabilă. În spatele atacurilor de tot felul la care […]

Marco Andreacchio: Ce este pervertirea?
A numi lucrurile așa cum sunt, a spune lucrurilor pe nume înseamnă să jignești Regimul în care realitatea este o […]

Cum ajungem să descriem științific natura?
Există o relație clară și bilaterală între natură și teoriile științifice, mediată de intuiție. Fără a elucida propriu-zis ce este […]

Brian Patrick Bolger: Populismul și criza elitei cunoașterii
Elita cunoașterii plutește într-o utopie internațională managerială, corporativă, fără granițe, deoarece cunoașterea transcende toate granițele, pe când cultura, simțul comunității […]

Ryan McMaken: Cărțile lui Roald Dahl și cele din seria James Bond sunt rescrise conform normelor woke
Toate astea se întâmplă mulțumită conceptului legal, artificial, inventat și dubios de „proprietate intelectuală”. Acum, chiar și scrierile unor creatori […]

De la păgânism la creștinism în Antichitatea Târzie
Pentru cititorul secolului XXI, cartea lui Brown dezvăluie mecanismele subtile ale schimbării unui ethos comunitar într-un moment de răscruce istorică, […]

Catharine Titi: Îmi pare rău, British Museum, împrumutatul marmurei Parthenonului nu este repatriere
Dacă ceea ce este oferit este un împrumut, atunci Grecia nu îl poate accepta. Un împrumut ar însemna că British […]

Metaeuristicile bio-inspirate – miniaturi ale legilor naturale de nivel înalt
Performanțele obținute de acești algoritmi nu sunt mereu înțelese, ele fiind subiect de dezbatere între specialiști, însă reușitele lor sunt […]

Lee Trepanier: Valoarea publică a învățământului superior
Este evident că există o criză în învățământul superior, dar nu există niciun acord cu privire la natura crizei sau […]

Marco Andreacchio: Esența tehnologiei
Așa cum ne reamintește Martin Heidegger, tehnologia nu este niciodată inocentă; pentru că înainte de a ne apărea ca un […]

Sam Baron: Filozofii au studiat „contrafactualele” timp de decenii. Ne vor putea ajuta ele să deslușim misterele inteligenței artificiale?
Contrafactualele sunt afirmații despre ce s-ar fi întâmplat dacă lucrurile s-ar fi desfășurat diferit. Într-un context de inteligență artificială, asta […]

Mark G. Malvasi: Beethoven: prețul geniului
Pentru Beethoven, statutul artistului era astfel mai important decât cel al aristocratului sau al unui om cu sânge albastru. Oricât […]

Stephen Lindsay: Religia pentru Locke: fundament sau fațadă?
Cu cât spărturile și fisurile din societatea noastră devin mai vizibile, cu atât observăm o dezbatere din ce în ce […]

Interviu cu domnul Constantin Cucoș: „A fi profesor nu e o simplă meserie, ci o vocație de mare și înaltă demnitate existențială”
Strategiile didactice au un caracter ambivalent, sunt și bune și rele, depinde de felul cum și în ce circumstanțe le […]

Ben Mazer: Drepturi divine
Am auzit-o pleznind cerul ca nava și tunetul purtată până seara ca o batjocură de titlu. Am văzut-o prinzându-mă de […]

Ce mi-aș fi dorit să știu despre educație
Adevărul este că oricâte programe școlare ai schimba, oricâte materii ai îndepărta și oricâtă aparatură digitală ai introduce în universități, […]

Raymond Dokupil: Frică, țărână și apă: un aspect al imaginarului poetic al lui T. S. Eliot
Două idei sunt centrale în înțelegerea „Țării Pierdute” ca un poem emblematic al modernismului. Prima este simbolul renașterii, iar a […]

Mișcarea de la abstract la concret și înapoi. Kierkegaard și consilierea filosofică
Rândurile de față își propun să analizeze filosofia și gândirea filosofului danez, Soren Kierkegaard, și să scoată la lumină elementele […]

Mitul socializării la școală – ce măsurăm, de fapt, când spunem „se socializează”?
România are o problemă generalizată cu termenii mari folosiți ca să acopere practici slabe. „Socializarea” copiilor este un astfel de […]

Trump și Kamala în (mai multe de) cinci cuvinte
Cum ar fi dacă i-am ruga pe Kamala și pe Trump să se descrie în cinci cuvinte? Kamala ne-ar spune […]

Interviu cu Cosmin Ciolacu: „Persoanele cu dizabilități se confruntă cu lipsa de educație a publicului larg”
Am discutat cu Cosmin despre parcursul său, despre condiția persoanelor cu dizabilități și despre cum se raportează societatea modernă la […]