Despre gânditorii români

Într-o cultură mică și periferică, așa cum este cultura română, poți trăi cu impresia că ai aflat deja aproape tot ce contează despre aproape toți cei care au contat în istoria acestei culturi. Și, totuși, într-o bună zi, se poate întâmpla să descoperi, de la alți oameni sau din cărți, nume care ascund chipuri cu care nu te-ai mai întâlnit vreodată, pur și simplu fiindcă nu se discută aproape deloc despre ei. Cine se mai gândește astăzi la David Mitrany, Natalia Manoilescu-Dinu, Mihai Dinu, Matei Călinescu, Antoaneta Ralian, Jeni Acterian, Mateiu Caragiale ș.a.?

Tocmai de aceea vom dedica mai bine de o lună (15 decembrie 2023-30 ianuarie 2024) gânditorilor români, în special celor despre care se vorbește prea puțin, dar care, deopotrivă prin viețile și operele lor, au vorbit despre probleme esențiale. Astfel, sperând că vom răspunde, fie și în parte, nevoii de repere și modele, pe care o ducem cu noi în fiecare zi, ne vom întoarce privirile, alături de cititorii noștri, spre aceia care ne-au precedat în acest spațiu cultural și lingvistic și de la care avem în continuare atâtea de învățat.

Vă așteptăm să îi cunoaștem împreună pe unii din cei mai interesanți oameni pe care i-a dat această cultură!

Patriotismul și știința românească

Națiunile se coagulează în jurul unor valori sau elemente culturale comune. De aceea, personalitățile culturale sunt greu de disociat de contextul național în care au creat și foarte ușor de integrat într-o formă de Panteon menit să conserve deopotrivă memoria respectivei persoane și mitologia din jurul său. În științele exacte însă, lucrurile stau fundamental diferit. Se consideră îndeobște că nu există ceva mai aproape de universalitate decât „legile naturii“, credință reflectată inclusiv în prezența unor elemente de fizică pe plachetele de aur de pe sondele Pioneer, destinate a fi o carte de vizită a umanității în cazul în care o civilizație extraterestră ar ajunge să le întâlnească.

Ce zace la culmile estetismului?

Printre criticii literari se naște o unanimitate care nu și-a pierdut până astăzi rezonanța: „Craii de Curtea-Veche” atinge culmile estetismului românesc, este prin excelență o operă a virtuozității cuvântului, expresiei, plasticității, este o aducere la apogeu a limbii române, o perfecțiune desăvârșită a compoziției, care șochează, dincolo de toate, prin contrastul violent: conținutul romanului este însăși degradarea absolută, apogeul imoralității, desăvârșirea afundării umane, prin excelență universul viciilor cel mai puțin rafinate, neținute în frâu de nimeni și de nimic.

Mai sunt Antimul și Păltinișul modele pentru educație?

Modelul unor școli precum cele prezentate de Anca Manolescu – bazate pe prietenie, dar fără să excludă disciplina, bazate pe libertate, dar fără să adopte un anarhism epistemic sau metodologic – pare chiar mai potrivit timpurilor „eliberatoare” de astăzi și, paradoxal, stă chiar la baza educației clasice, mai ales dacă la baza lor stă dorință genuină de înțelegere a sinelui și a lumii.

Neagu Djuvara și istoria voioasă

Neagu Djuvara a fost, de bună seamă, un istoric onest, recunoscându-și failibilitatea, fiind deschis dialogului, menționând contribuțiile altor cercetători și contrazicându-i, argumentat, atunci când avea o altă părere.