Sinan Hussein s-a născut în 1977 în Bagdad. La vârsta de 14 ani era deja preocupat de artă și schița portrete ale prietenilor și ale membrilor familiei. Tatăl său, artist și muzician, i-a recunoscut talentul și l-a încurajat. A absolvit Universitatea de Arte Frumoase din Bagdad. După aceea a fost nevoit să plece în Iordania din cauza războiului. De acolo, s-a mutat la Los Angeles.

Începând cu anul 2004 a participat la numeroase expoziții de artă din Orientul Mijlociu, Europa și Statele Unite. Lucrările sale au fost achiziționate de case regale din Orientul Mijlociu și din Golful Arab și de colecționari privați din întreaga lume.

Pictura sa, ermetică și misterioasă, scoate la rampă imagini alegorice, care vorbesc despre familie, situații de viață, ritualuri și cutume. Personaje hibride, fantastice și simbolice coabitează cu figurile umane în tablouri de familie cu accente caricaturale. Stilul este influențat de curentul suprarealist.

Compozițiile sunt concepute ca un puzzle, sunt criptice și intrigă. Inspiră un amestec de curiozitate, neliniște, delectare și umor și sentimentul unui monolog despre viața interioară.

Creaturile fantastice din lucrările lui Sinan Husein duc cu gândul la personaje din mitologiile mesopotamiene și egiptene.

Prima asociere este cu Pasărea-Ba din credințele egiptene, dar, spre deosebire de reprezentările acestora care o înfățișau ca pe o pasăre cu cap de om, în lucrările artistului irakian apar personificări ale unor oameni cu capete de pasăre.

Potrivit lui L. V. Zabkar, termenul Ba în sine „nu are echivalent exact în nici un limbaj modern, clasic sau semitic”. Cu toate acestea, este posibil ca termenul „animat” sau „manifestare” să fie cel mai apropiat, astfel încât „spirit” să-i exprime mai bine semnificația. Cu alte cuvinte, Ba a fost, după cum explică Henri Frankfort, „manifestarea spiritului nemuritor”. Ba nu era o ființă separată, ci un aspect puternic sau o expresie a aceleiași persoane care se afla în interiorul persoanei chiar înainte de naștere. Ba ar putea reprezenta și zei sau puteri inefabile. În unele ilustrații ale Cărții morților, păsările sunt prezentate remorcând barca soarelui în timpul călătoriei sale nocturne.

În pictura lui Sinan Hussein, arătările hibride sunt imagini animiste ale gândurilor și stărilor, sunt duhuri ale reprezentărilor interioare, imagini-simbolice ale formelor și constructelor din minte.

 

Imagini: Art Moire – Sinan Hussein

image_pdf

Dacă v-a plăcut articolul pe care tocmai l-ați citit, puteți să sprijiniți printr-o donație următoarele texte pe care le pregătim pentru dumneavoastră, accesând:
Ilinca Bernea este scriitoare și poetă, doctor în filosofie, cu specializarea teoria artei/estetică. Este critic și curator de artă, laureată a unor premii naționale de literatură. Dintre romanele sale amintim Numele tău și Alte Erezii, publicat de Polirom în 2017 și Cutia Neagră, publicat de Timpul, căruia i-a fost decernat premiul pentru proză al revistei Convorbiri Literare.

Scrieți un comentariu

Adresa dumneavoastră de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *.