Perspective științifice moderne asupra persoanei

Începând de astăzi, până pe data de 20 martie, vom dezbate pe platforma Syntopic despre perspectivele științifice moderne asupra persoanei. Deși o temă de reală actualitate, stând la baza problemelor spinoase din etica medicală, aceasta este deseori trecută cu vederea. Când putem spune despre o entitate că este o persoană? Care sunt caracteristicile definitorii ale acestei categorii? Care este statutul ontologic al fătului? Cecrcetătorii care se folosesc de embrioni fertilizați in vitro pentru experimente desfășoară cumva un act imoral, atentând la existența unor „persoane”? Pot exista persoane non-umane? Dar oameni care nu îndeplinesc criteriile pentru a fi „persoane”? Despre toate acestea, dar și despre multe alte probleme asemănătoare, vom încerca să discutăm în următoarele două săptămâni.

Ilinca Bernea despre statutul de persoană

În noi există o ființă naturală, autentică, un for care trăiește totul, simte, interacționează cu mediul și se adaptează la el, care are niște strategii de subzistență și de autoafirmare, niște nevoi de conectare, iar acestuia îi e atașată o identitate secundară, o „natură secundă”, să zicem, care poartă în psihologie numele de persona. Persona-litatea noastră e o strategie complexă de adaptare la un mediu în care coexistăm cu alte ființe conștiente. E un mod de a subzista și conviețui în planul conștiinței, comunicării prin limbaj articulat, prin norme și convenții mutual consimțite. Sinele autentic e altceva, e un for al trăirii, mai exact o albie a ei, un creuzet în care se consumă viața noastră reală, sensibilă. El e protejat cumva de persoana care suntem. Așadar, persoana e crusta, armura.