Petrichor

Spre seară,

Trandafirii galbeni, grei de apă,

Se plecau în bătaia vântului.

 

Respirația îmi era

Saturată

De aerul plin de pământ

Și lumină difuză.

 

Coaja aspră

A cireșului din curte

Opunea rezistența alterității

Degetelor moi, curioase.

 

Călcam cu grijă,

Să nu sfărâm melcii

Sau să trezesc mușuroaiele;

 

Pământul colcăia

De râme,

Iar aerul suspenda, flămânde,

Molii-colibri.

 

***

Nu cred c-am avut

Vreo clipă în care

Să nu mă doboare o milă,

 

Ori vreo desfătare,

Fără de teama

Durerii și silei;

 

Poverile altora

Plouau peste mine

Și-n visele-gingașe.

***

Dar ploaia,

Mirosul pământului, freamătul viu

Al naturii, din care sunt una,

 

A făcut din unirea

Plăcerii cu viața

O plasă-momeală,

 

Care mă-nvăluie,

Amăgitor,

În somnul Arachnei.

 

Palimpsest

„Bhfuilis soranna sorcha,

Ach tagais ‘nós na hoíche,

(…)

Is claochlú an ealaín

Is ealaín dubh í.”

— Hozier, De Selby, Part 1

 

Am însemnat cu ochii

Pe inima-pergament

Copilăria dulce,

Ființa fragedă,

Deprinsă în jocuri de

Râsete-clinchete,

 

Gaura în formă de părinte:

Fiorii de gheață,

Palmele și tălpile,

Fierberea sângelui.

Trădarea tatei,

Leșinurile mamei,

Bețiile ei până la

Pierderea lucidității,

Ștreangul nevăzut

 

Al bunicului,

Strania emergență

Pietrificată

A chipului stins,

Durerile fratelui –

Tată-copil,

Genunchii tociți în rugă

Și silă,

 

Șoaptele limbii,

Incantând

Ocultarea,

Pierderea sinelui

În umbra marelui gol.

 

Și-atunci,

Fără de veste,

Flacăra albastră a ochilor tăi

A trezit în acest abis

Un fel de creatură polimorfă,

Un monstru mitologic

Luând forma

Unui Tu interiorizat,

Purtând un chip de

Indescifrabilă

Frumusețe.

 

O simplă privire

A șters orice semnificație

Neutră, familiară,

Melancolia calmă

A micului oraș.

 

Pașii noștri în tandem –

Trotuarul era casa încăpătoare

A rătăciților –

Trăgeam în piept fumul

Țigărilor tale la bucată,

 

Îmi auzeam respirația și

Simțeam cum mă cuprinde

Vertijul

Vârstei de aur a dragostei:

Zeițe ale aerului dintre noi,

Aducând mai aproape

Toate lucrurile

Dintre mine și tine,

Cuvintele piedicilor,

Tot mai aproape de mine –

Puful delicat al cefei tale

Sub vârfurile degetelor,

Căldura încrucișată

A mâinilor –

Pieptul mi-l strâng și

Mă dor.

Cleștele acuzelor,

Marginile orelor –

Două toarte de amforă.

 

Corzile erau

Coastele mele

Trosnind,

Sufletul întretăiat

Era lira

Zdrobită-n

Galopul frust

Al șoaptelor tale,

Buzele tale –

Proaspete izvoare

Pecetluind

Orice încercare de

Resemnificare.

***

Pierderea ta –

Arc al oricărei pierderi,

Catalizator al fiece dureri,

Acoperind tot ce am iubit vreodată

Cu o umbră tot mai mare,

 

Redeșteptare a totului,

A vieții bogate

Ce curge din rănile mele,

Ca îndrăzneală,

Ca eros

Atotcuprinzător.

 

Și liniștea,

Ah, liniștea plină

A mării,

Marea, perplexa

Mirare,

Jumătate-umbră

Jumătate-nour,

Iridiscența în care mă afund

Cu capul înainte,

Și ochii larg deschiși.

 

 

Praf de fluture

Între arătător și mijlociu

Praf irizat de fluture —

 

Am tresărit, gândind

La subțierea zilelor lui

Neîndestulătoare.

 

De ceva timp mă sfâșie

Efemeritatea fragilă

A lucrurilor mărunte,

 

Aripile de molii

Izbindu-se de lumină,

Orbite de eros-thanatos.

***

Tot ce iubesc se stinge,

Lăsându-mă în urmă;

Se depune în mine

Cromatica tasată,

 

Amintirile mele —

Un nesfârșit necrolog,

Iar adâncul meu o necropolă,

Pe care urcă morții.

 

Ochii mei sunt acoperișul

Domului răsturnat,

Prin care se înghesuie

Ca fluturii de noapte,

 

Să mai vadă o dată

Lumina. 

 

Imagine: Hendrick Goltzius – „Quis evadet?” (1594); Sursă: Met Museum


Mai multe despre:
image_pdf

Dacă v-a plăcut articolul pe care tocmai l-ați citit, puteți să sprijiniți printr-o donație următoarele texte pe care le pregătim pentru dumneavoastră, accesând:
Simona Ursache este absolventă a Facultății de Litere „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, unde a susținut o lucrare de licență despre influența lui Dostoievski asupra operei târzii a lui Nietzsche. Lucrează în domeniul Resurselor Umane, într-una dintre cele mai importante corporații globale din industria software, rol care îi oferă flexibilitatea necesară pentru a se dedica atât familiei, cât și pasiunilor sale intelectuale: literatura — în special cea rusă —, filosofia existențialist-dialogică, teologia și zonele de intersecție dintre acestea.
Simona crede în construirea de punți — între discipline și între oameni — și consideră că modestia intelectuală este una dintre cele mai înalte virtuți ale celor preocupați de cultura înaltă.

Scrieți un comentariu

Adresa dumneavoastră de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *.